Ascenseur pour l'échafaud + Jazz vinyl listening @ARTA Café

r: Louis Malle | original score: Miles Davis | 1958 | 91’ | +Special guest: Vaughn Roberts
FR, DE
RO, EN
vezi trailer

Data

27.9.2022
27
.
9
-
/
19:00
-
-
22:00

Locație

proiecție

Joi
20.8.2020
16:32
Înscrie-tebilete

Marți, 27 septembrie, seria what’s the score? continuă cu Ascenseur pour l'échafaud / Ascensor pentru eșafod, un film noir francez foarte puternic din punct de vedere vizual și estetic, cu o coloană sonoră care marchează o etapă revoluționară în istoria jazzului modal și a muzicii de film, o capodoperă a trompetistului și compozitorului afro-american Miles Davis. 

Filmul va fi introdus de invitatul special al serii, Vaughn Roberts, compozitor și trompetist de muzică jazz. După proiecție, de la 20:30, vă invităm la ARTA Café pentru o seară petrecută cu muzică de jazz pe vinyl w/Thomas Mendel.

Proiecția începe la ora 19:00. Pentru cei cărora le plac surprizele, vă recomandăm să ajungeți cu 15 minute mai repede.

19:00 - Ascenseur pour l'échafaud / Ascensor pentru eșafod

Un bărbat își asasinează șeful cu ajutorul nevestei acestuia, care îi este amantă. În dorința de a scăpa de un indiciu compromițător, acesta rămâne blocat în liftul care ducea la locul crimei. Un film clasic al Noului Val Francez, cu Jeanne Moreau și Maurice Ronet în rolurile principale, pe fundalului fascinantului Paris.  

Despre coloana sonoră

În anii ‘50, muzica de film începe să se dezvolte în direcții diferite, studiourile încep să le ceară compozitorilor să scrie melodii originale pentru filmele lor, atât în ​​scopuri promoționale, cât și, pentru venituri auxiliare sub formă de albume cu coloana sonoră. Compozitorii trec de la statutul de angajați ai studioului la creatori independenți, iar un important pas în muzica de film este îndepărtarea de la sunetul anterior, exclusiv european, într-o lume muzicală unde predomină influența muzicii de jazz. 

Miles Davis, una dintre cele apreciate figuri din istoria jazz-ului și a muzicii secolului XX, semnează muzica „Ascenseur pour l'échafaud”. 

Coloana sonoră a filmului este o partitură de jazz în forma sa cea mai pură, fiind 100% improvizată. Pe lângă crearea uneia dintre cele mai de succes coloane sonore și albume de muzică de film, munca lui Miles Davis la acest film a deschis calea unor artiști afro-americani de mai târziu precum Quincy Jones, Herbie Hancock și Terence Blanchard.

20:30 - Faces of Jazz w/Thomas Mendel @ARTA Café [vinyl listening] 

***

Toamna aceasta, Cinema ARTA vă invită într-o călătorie fascinantă prin istoria filmului și a muzicii de film.

În fiecare marți începând din luna septembrie, seria what’s the score? - a journey through film, music & history prezintă o serie de filme de referință însoțite de evenimente conexe în cafeneaua cinemaului, la ARTA Café. Seria se încheie cu un eveniment special, ziua ARTA - sărbătorirea 109 ani de la deschiderea cinemaului, care va avea loc între 28-30 octombrie 2022.

⏺️ Descoperă playlist-ul seriei what’s the score? pe Spotify

A journey through film, history and music featuring the best film scores

Ilustrație de Kincső Németh

Parteneri: Institutul Francez din Cluj-Napoca, MeloMelanj, Cirkular, Make Music Not War

Evenimentul face parte din proiectul ARTA: cinema și patrimoniu derulat de asociația ARTA în dialog. Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiect organizat cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local al municipiului Cluj-Napoca.

EN

The series what’s the score? will continue on Tuesday, September 27 with Ascenseur pour l'échafaud / Elevator to the Gallows, a very powerful French film noir in terms of aesthetics, with a musical score by the trumpetist and Afro-American composer Miles Davis, a masterpiece that marks a revolutionary period in modal jazz history and in film music.

The film will be introduced by a special guest of the evening, jazz composer and trumpetist Vaughn Roberts. Following the screening, at 20:30, we kindly invite you to ARTA Café for an evening of jazz music on vinyl with Thomas Mendel.

The projection will begin at 19:00. However, if you enjoy surprises, we recommend arriving 15 minutes earlier. :)

19:00 - Ascenseur pour l'échafaud / Elevator to the Gallows

A man assassinates his boss with the help of the boss’s wife, who is also his lover. As he attempts to dispose of a compromising piece of evidence, he remains trapped in the elevator that leads to the crime scene. A classic French new wave film starring Jeanne Moreau and Maurice Ronet in the leading roles, shot against the fascinating backdrop of Paris.

About the film score

In the 1950s film music developed in different directions: studios began to ask composers to write original melodies for films, which would not only serve as promotional material, but would also allow for additional forms of income when released as soundtrack albums. Composers transitioned from studio employees to independent creators, and an important step in film music was also the departure from earlier, exclusively European sounds into a musical world influenced primarily by jazz music.

Miles Davis, one of the most appreciated figures in jazz and twentieth-century music history, signs the music for Ascenseur pour l'échafaud.

The music of the film is a jazz score in its purest form, as it is 100% improvised. Miles Davis’ work in this film has paved the way for later Afro-American artists such as Quincy Jones, Herbie Hancock, and Terence Blanchard, in addition to creating one of the most successful film scores and film music albums.

20:30 - Faces of Jazz w/Thomas Mendel @ARTA Café [vinyl listening session] 

***

When it comes to films, we don’t talk enough about the things that are crucial to their creation, such as the sound. This Autumn, the series what’s the score? – a journey through film, music & history, will return every Tuesday with a new projection, accompanied by linked events in the cinema’s café area, Café ARTA. We will investigate the relationship of the sound and soundtrack with the film, provide an introduction into film music history, and present you with relevant soundtracks and composers from cinema history who are also exemplary for the hundred or so years that Cinema ARTA has been in operation. The series will conclude with a special event organised on the occasion of ARTA Days, an event commemorating the 109 of ARTA, between October 28-30, 2022.

⏺️ Discover our Spotify playlist

A journey through film, history and music featuring the best film scores

Illustration by Kincső Németh

This event is part of the ARTA în dialog Association’s project ARTA: cinema and patrimony. This cultural programme is co-financed by the Administration of the National Cultural Fund (AFCN). The programme does not necessarily reflect the Administration of the National Cultural Fund. AFCN is not responsible for the content of the project or for the ways in which the results of the project may be used. The recipient of the grant is solely responsible for these.

This project is organised with the financial support of the Cluj-Napoca City Hall and City Council.

galerie

No items found.