Psycho

r: Alfred Hitchcock | original score: Bernard Herrmann | 1960 | 109’
EN
RO
vezi trailer

Data

20.9.2022
20
.
9
-
/
19:00
-
-
22:00

Locație

proiecție

Joi
20.8.2020
16:32
Înscrie-tebilete

Cu: Anthony Perkins, Janet Leigh, Vera Miles, John Gavin, Martin Balsam

Marți, 20 septembrie, continuăm călătoria prin lumea filmului și a istoriei muzicii de film, și vă așteptăm la cea de-a 3-a proiecție what’s the score?, unde opera lui Bernard Herrmann încheie selecția de compozitori ai „epocii de aur” și marchează tranziția către noi epoci,

Filmul va fi introdus de curatoarea seriei Csilla Nagy. După proiecție sunteți invitați la ARTA Café pentru un vinyl listening cu dobri/ Szabi Dobricza care va completa seara cu o selecție de vinyluri cu muzică de film, jazz, triphop și world music.

În Psycho m-au interesat destul de puțin subiectul și personajele. Ceea ce m-a interesat a fost să impresionez publicul cu ajutorul montajului, al imaginii, al benzii sonore și a tot ceea ce este pur tehnic. Este o mare satisfacție pentru noi să folosim arta cinematografică pentru a crea emoție. Și în Psycho am reușit acest lucru.”  - Alfred Hitchcock, 1966 (Le Cinema selon Hitchcock)

Check in. Relax. Take a shower.

Anthony Perkins îl interpretează pe Norman Bates, ale cărui casă și motel sunt cele mai neindicate locuri pentru a-ți petrece o seară liniștită. Nimeni nu știe asta mai bine decât Marion Crane (Janet Leigh), ghinionista călătoare a cărei drumeție ia sfârșit în celebra scenă din duș, în această adaptare după romanul omonim de Robert Bloch. Cel mai celebru thriller din istoria cinematografului, cu soluții regizorale încă și azi proaspăte și surprinzătoare, un film care a inspirat generații de regizori.

🏆Patru nominalizări la Premiile Oscar

Despre coloana sonoră a filmului

Bernard Herrmann (1911 - 1975) este considerat ca fiind unul dintre cei mai mari compozitori de film din toate timpurile. Celebrul thriller „Psycho” al lui Alfred Hitchcock este de fapt filmul care „a definit muzica de suspans” și a stabilit-o ca practică standard în filmele de groază și science-fiction. Bernard Herrmann a reușit să „creeze panică și teroare non-stop” folosind exclusiv muzică de coarde, Hitchcock declarând că munca lui Herrmann a fost esențială pentru succesul filmului și că „33% din efectul filmului Psycho s-a datorat muzicii”.

Descriind efectul crucial al muzicii în film, compozitorul Bernard Herrmann a spus: „Simt că muzica de pe ecran poate căuta și intensifica gândurile interioare ale personajelor. Poate investi o scenă cu teroare, măreție, veselie sau suferință. Poate propulsa narațiunea rapid înainte sau o poate încetini. Adesea, ea ridică un simplu dialog la rang de poezie. În cele din urmă, este legătura de comunicare între ecran și public, ajungând și învăluindu-i pe toți într-o singură experiență.”

21:00 - vinyl listening w/dobri la ARTA Café

***

Toamna aceasta, Cinema ARTA vă invită într-o călătorie fascinantă prin istoria filmului și a muzicii de film.

În fiecare marți începând din luna septembrie, seria what’s the score? - a journey through film, music & history prezintă o serie de filme de referință însoțite de evenimente conexe în cafeneaua cinemaului, la ARTA Café. Seria se încheie cu un eveniment special, ziua ARTA - sărbătorirea 109 ani de la deschiderea cinemaului, care va avea loc între 28-30 octombrie 2022.

⏺️ Descoperă playlist-ul seriei what’s the score? pe Spotify

A journey through film, history and music featuring the best film scores

Ilustrație de Kincső Németh

Parteneri: Institutul Francez din Cluj-Napoca, MeloMelanj, Cirkular, Make Music Not War

Evenimentul face parte din proiectul ARTA: cinema și patrimoniu derulat de asociația ARTA în dialog. Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiect organizat cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local al municipiului Cluj-Napoca.

EN

On Tuesday, September 20, we continue our journey through the history of film and film music with the third projection of what’s the score?, where the work of Bernard Herrmann will conclude the selection of Golden Age composers and mark the transition to a new era.

Csilla Nagy, the series curator, will introduce the film. Following the screening, we kindly invite you to ARTA Café for a vinyl listening session with dobri/ Szabi Dobricza, who will round out the evening with viny selection of film music, jazz, triphop, and world music.

“[Regarding Psycho] I don’t care about the subject matter; I don’t care about the acting; but I do care about the pieces of film and the photography and the sound track and all of the technical ingredients that made the audience scream. I feel it’s tremendously satisfying for us to be able to use the cinematic art to achieve something of a mass emotion. And with Psycho we most definitely achieved this.” – Alfred Hitchcock, 1966 (Hitchcock/Truffaut)

Check in. Relax. Take a shower.

Anthony Perkins plays Norman Bates, a man whose house and motel are the worst places to spend a quiet evening in. No one knows this better than Marion Crane (Janet Leigh), the unlucky traveller whose journey ends in the famous shower scene in this film adaptation of Robert Bloch’s novel of the same name. The most famous thriller in film history, with directorial solutions that seem new and surprising even today, and a film that has inspired generations of filmmakers.

About the film score:

Bernard Herrmann (1911–1975) is widely regarded as one of the greatest film composers of all times. Alfred Hitchcock’s famous thriller Psycho practically “defined suspense music” and established it as standard practice in horror and science-fiction films. Bernard Herrmann managed “to create panic and terror nonstop” by using string music exclusively. Hitchcock stated that Hermann’s work was critical to the film’s success, and that “33% of Psycho’s effect is due to the music”.

Describing the crucial effect of music in film, composer Bernard Herrmann once said, “I feel that music on the screen can seek out and intensify the inner thoughts of the characters. It can invest a scene with terror, grandeur, gaiety or misery. It can propel narrative swiftly forward, or slow it down. It often lifts mere dialogue into the realm of poetry. Finally, it is the communicating link between the screen and the audience, reaching out and enveloping all into one single experience.”

***

When it comes to films, we don’t talk enough about the things that are crucial to their creation, such as the sound. This Autumn, the series what’s the score? – a journey through film, music & history, will return every Tuesday with a new projection, accompanied by linked events in the cinema’s café area, Café ARTA. We will investigate the relationship of the sound and soundtrack with the film, provide an introduction into film music history, and present you with relevant soundtracks and composers from cinema history who are also exemplary for the hundred or so years that Cinema ARTA has been in operation. The series will conclude with a special event organised on the occasion of ARTA Days, an event commemorating the 109 of ARTA, between October 28-30, 2022.

⏺️ Discover our Spotify playlist

A journey through film, history and music featuring the best film scores

Illustration by Kincső Németh

This event is part of the ARTA în dialog Association’s project ARTA: cinema and patrimony. This cultural programme is co-financed by the Administration of the National Cultural Fund (AFCN). The programme does not necessarily reflect the Administration of the National Cultural Fund. AFCN is not responsible for the content of the project or for the ways in which the results of the project may be used. The recipient of the grant is solely responsible for these.

This project is organised with the financial support of the Cluj-Napoca City Hall and City Council.

galerie

No items found.