Regizorul MAKK Károly (1925-2017) și directorul de imagine TÓTH János (1930-2017), doi dintre cei mai importanți cineaști din Ungaria, vor fi celebrați printr-o retrospectivă organizată de Cinema ARTA din Cluj, împreună cu Institutul Liszt – Centrul Cultural Maghiar București și Festivalul Ceau, Cinema! de la Timișoara.
Retrospectiva va avea loc în zilele de marți 11, 18, 25 noiembrie la Cinema ARTA din Cluj și va cuprinde trei filme realizate de cei doi cineaşti maghiari şi care s-au aflat în competiţia Festivalului de la Cannes: „Iubire” (Szerelem, 1971), „Joc de pisici” (Macskajáték, 1974) şi „O noapte foarte morală” (Egy erkölcsös éjszaka, 1977). Filmele vor putea fi văzute în versiuni restaurate 4K de către Arhiva de Filme din Ungaria.
Arhiva Maghiară de Film, prin programul de digitalizare restaurează an de an tot mai multe filme, iar Institutul Liszt – Centrul Cultural Maghiar București include în mod regulat în programul său filme clasice restaurate. În 2022 a inițiat, împreună cu festivalul Ceau Cinema! de la Timișoara, o serie de retrospective dedicate unor mari cineaști maghiari. În cadrul acestui parteneriat până acum au fost prezentați în 2022 Jancsó Miklós cu filmele Confruntarea (Fényes szelek, 1969), Psalmul roșu (Még kér a nép, 1972) și Elektra, dragostea mea (Szerelmem, Elektra, 1974), în 2023 Szabó István cu trilogia Mephisto (1981), Colonelul Redl (Redl ezredes, 1985) și Hanussen (1988), iar în 2024 regizoarea Elek Judit cu filmele Doamna din Constantinopol (Sziget a Szárazföldön, 1969), Poate mâine (Majd holnap, 1980) și Ziua Mariei (Mária-nap, 1984). Filmele au fost prezentate la București și Timișoara, iar anul acesta extindem această retrospectivă și la Cluj.
Distins cu premii la festivaluri internaționale de prestigiu, printre care Cannes și Karlovy Vary, Makk Károly este considerat unul dintre cei mai importanți autori ai cinematografiei maghiare. „Filmele nu sunt doar despre ceea ce se vede, ci despre ceea ce se simte între imagini”, spunea regizorul, cunoscut pentru sensibilitatea și umanismul cu care a explorat temele iubirii, ale memoriei și ale libertății. De cealaltă parte a camerei, Tóth János – maestru al luminii și al compoziției – credea că „imaginea trebuie să aibă un suflet propriu.” Stilul său poetic și expresiv a modelat vizual identitatea unei întregi generații de cineaști.
Cele trei filme incluse în Focus Makk Károly & Tóth János - „Iubire”, „Joc de pisici” și „O noapte foarte morală” - vor fi proiectate în cadrul seriei CultClassics.
IUBIRE / SZERELEM (1971) - 11 noiembrie, ora 20:00
O tânără își așteaptă soțul, deținut politic, să se întoarcă acasă. Viața ei devine tot mai grea, dar își îngrijește cu devotament soacra bolnavă și încearcă să păstreze aparența normalității. Pentru a-i alina suferința, o face pe bătrână să creadă că fiul ei filmează în America și se va întoarce curând. Între cele două se leagă o relație specială, întemeiată pe speranță. În cele din urmă, bărbatul este amnistiat și se întoarce acasă.
Proiecție prezentată de Schneider Tibor, redactor TV, TVR Emisiunea în limba maghiară, profesor universitar.
JOC DE PISICI / MACSKAJÁTÉK (1974) - 18 noiembrie, ora 20:00
Erzsi și Giza, două surori despărțite de Cortina de Fier, trăiesc în lumi opuse: una imobilizată într-un scaun cu rotile, cealaltă mereu în mișcare. Giza s-a resemnat cu trecerea timpului și acceptă prezentul, în timp ce Erzsi sfidează convențiile impuse unei văduve și își organizează viața cu hotărâre. Deși diferite, surorile se completează reciproc: Giza este oglinda lui Erzsi. Își apără fiecare propriile adevăruri, dar, în taină, se admiră una pe cealaltă.
Proiecție prezentată de Zágoni Bálint, președintele Asociației Filmtett.
O NOAPTE FOARTE MORALĂ / EGY ERKÖLCSÖS ÉJSZAKA (1977) - 25 noiembrie, ora 20:00
Locuitoarele unui bordel se prefac, pentru o noapte, că trăiesc în decență și fericire. Inspirat din povestirea „Casa cu felinar roșu” de Hunyady Sándor, filmul are loc la începutul secolului XX, într-un orășel liniștit de provincie. Fetele, îndrăgostite de studentul boem Kelepei Jenő, acceptă propunerea matroanei de a-l primi să locuiască cu ele. Echilibrul fragil se rupe odată cu vizita neașteptată a mamei băiatului, care le obligă să-și joace rolul de femei respectabile.
„Rolul lui Makk Károly și Tóth János în lumea cinematografică maghiară și internațională este cu adevărat remarcabil, filmele lor ridică probleme de actualitate, iar limbajul lor formal și esteticul lor sunt o sursă de inspirație pentru cineaștii de astăzi. De aceea, restaurarea filmelor lor de către Arhiva Națională de Film din Ungaria și prezentarea acestor filme nu este doar un proiect de patrimoniu cultural, ci și o oportunitate pentru spectatorii de astăzi - chiar și din România - de a redescoperi această perioadă deosebit de sensibilă și puternică din punct de vedere vizual a cinematografiei din Europa Centrală. Makk Károly și Tóth János sunt reprezentanți al „noului val” din cinematografia maghiară, care a făcut parte din revoluția cinematografică est-europeană din anii 1960 și 1970 – contribuind în același timp la reînnoirea cinematografiei mondiale” – Kósa András László, directorul Institutului Liszt – Centrul Cultural Maghiar București
Partener: Arhiva de Filme din Ungaria