Mini-interviu cu Anca Caramelea despre curatorierea programului de la Cinema ARTA

Pentru că știm cât de mult apreciați seriile de filme pe care le derulăm la Cinema ARTA – de la cele deja consacrate, precum CultClassics, Ecrane interioare sau MatineuARTA, până la propunerile mai recente ca Summer Travels sau Late Night Screenings – ne-am dorit să vă povestim cum sunt concepute acestea. Așa că am realizat un mini-interviu cu Anca Caramelea, curator de film la Cinema ARTA, despre criteriile după care sunt alese titlurile filmelor din istoria cinematografiei, cum sunt integrate în program și cum ne asigurăm că rezonează cu publicul nostru.

Care e cea mai importantă abilitate pe care trebuie să o aibă un curator de film?

Aici la Cinema ARTA chiar o văd ca fiind cunoașterea foarte bună a publicului. Mi se pare că e un public foarte specific, cu niște gusturi bine determinate și care e și foarte divers ca grup socio-profesional și interese. Mi se pare esențial să cunoști oamenii pe care îi ai în sală, pentru că oricât de bine ai știi istoria filmului sau genurile de film, nu cred că poți să faci un program care să fie atractiv și interesant dacă nu știi cine ar urma să vină să-l vadă.

De ce e important pentru Cinema ARTA să programeze filme clasice sau cult și cum sunt ele integrate în program?

Cred că e foarte important pentru orice cinematograf de artă, dar în special pentru noi la ARTA, să oferim ocazii de a vedea și revedea filme semnificative pentru istoria cinematografiei și pentru istoria culturală a oamenilor. Și atunci a devenit esențial curatorierea unor serii care să reunească niște capodopere ale cinematografiei, regizori semnificativi pentru istoria filmului, dar în același timp să ofere o direcție de educație cinematografică a publicului și care să contextualizeze toate aceste filme clasice sau cult, de exemplu, într-o serie sau într-un concept care să le permită o mai bună înțelegere și vizionare celor din sală. Și atunci curatoriem fie strict cinematografic, cum e seria CultClassics, unde aducem filme și regizori relevanți pentru istoria filmului.

Uneori curatoriem tematic, cum este cazul seriei Summer Travels, unde ne-am dus în direcția de călătorii interioare sau exterioare, ca proces de descoperire sub soarele verii. Sau curatoriem după anumite concepte atunci când ne dorim să reluăm sau să oferim o serie bazată pe un concept care e foarte important pentru Cinema ARTA, cum ar fi o valoare socială.

Ce anume crezi că îi atrage pe spectatori să vină la cinema să vadă filme clasice?

Pentru publicul de la Cinema ARTA funcționează foarte bine titluri sau regizori sau genuri cinematografice la intersecția între cinema de artă și perspective mainstream. Ca să ofer și câteva exemple de astfel de filme cu „succes de casă” – „Amélie”, „Eternal Sunshine of the Spotless Mind”, „A Clockwork Orange” sau „In the Mood for Love” – care sunt filme de artă ca tip de producție, ca viziune, dar în același timp cu un limbaj universal. Dacă mă uit la titlurile care merg foarte bine și cu care reușim să atragem foarte mulți spectatori, sunt aceste filme cu o miză universală, care vorbesc tuturor, indiferent că sunt producții europene sau americane. Filme la intersecția dintre cinema de artă, un limbaj universal și o abordare mai inovativă sau creativă am încercat să propun și în seriile mai recente, precum Summer Travels sau Late Night Screenings.

În plus, e important că poți să vii la Cinema ARTA și să vezi sau să revezi un film împreună cu ceilalți – acest aspect este ceea ce ține un cinematograf în viață, faptul că este o experiență colectivă. Și faptul că poți să descoperi filmul într-un mod diferit, pentru că-l împarți cu ceilalți. Prezența celorlalți îți impactează experiența vizionării unui film. Poate că oamenii au văzut aceste filme la timpul lor, dar noi le oferim această șansă de a împărtăși experiența vizionării cu ceilalți.